سوالات متداول

کانون ارزیابی چیست؟

کانون یا مرکز ارزیابی و توسعه، نه یک مکان فیزیکی یا جغرافیایی، بلکه یک رویکرد (یا فرآیند) ارزیابی است که در آن اقدام به سنجش رفتارها می­شود و متخصصین این حوزه در کنار هم در مورد آن رفتارها به اجماع نظر می­رسند. در این فرآیند، شایستگی‌های گروهی از داوطلبین توسط تیم ارزیابان با استفاده از ابزارهای متعدد مورد ارزیابی قرار می­گیرد.

داوطلبان کانون ارزیابی چه کسانی هستند؟

در حال حاضر متقاضیان پست های مدیریتی سطح میانی و پایه (چه در سطح عملیاتی و چه در سطح ستادی)، نیازمند شرکت در کانون و کسب گواهینامه مدیریت حرفه ای می باشند.

آیا به تمام شرکت کنندگان در کانون ارزیابی، گواهینامه مدیریت حرفه ای اعطا می شود؟

این گواهی پس از ارزیابی شایستگی ها به متقاضیانی که حدنصاب امتیازات لازم را کسب نمایند اعطا می گردد.

متقاضیانی که بر اساس ارزیابی، نیازمند توسعه تشخیص داده شوند، پس از طی دوره های مربوطه گواهینامه مدیریت حرفه ای را دریافت خواهند کرد. در صورتی که فرد نمره حد نصاب را کسب ننماید ، پس از یک سال می تواند در صورت دارابودن شرایط قانونی مجددا در کانون ارزیابی شرکت نماید.

فرآیند کانون ارزیابی به چه صورت است؟

این فرآیند با انتخاب متقاضیان پست­های مدیریتی، هماهنگی و دعوت از ارزیابان کشوری، آماده سازی ابزارهای ارزیابی در مکانی که مجهز به ایستگاه­هایی به تعداد ارزیابی­شوندگان و یک سالن مجهز به تجهیزات تکنولوژیکی جهت برگزاری جلسه آشنایی اولیه و جلسه تحلیل نهایی و جمع بندی می­باشد، برگزار می­گردد.

در جلسه معرفی و آشنایی اولیه که در ابتدای فرآیند کانون و به منظور آشنایی شرکت­کنندگان با فرآیند ارزیابی صورت می­گیرد، مسئول اجرایی کانون به تشریح ابزارها، شایستگی­ها و فرآیند برگزاری کانون پرداخته و به سؤالات و ابهامات شرکت­کنندگان پاسخ می­دهد. پس از آن شرکت­کنندگان در ایستگاه­های خود مستقر و فرآیند ارزیابی آغاز می­گردد. در نهایت در جلسه جمع­بندی، ارزیابان به توضیح دلایل و میزان نمره اعطا شده و دفاع از آن پرداخته و پس از بحث و تبادل نظر در خصوص رفتار و صحبت­های ارزیابی­شونده و جمع­بندی آن­ها، نتیجه عملکرد در قالب صورتجلسه­ای به وزارت متبوع اعلام می­گردد.

در کانون ارزیابی، استاندارد رفتارها در چند بعد توسـط ارزیابان آمـوزش­دیـده با بهره­گیری از ابزارهای مختلف و در تمرینات شبیه­سازی شده، مشاهده، ثبت، طبقه­بندی و امتیازدهی می­شود. این ابزارها و تمرینات در سه دسته ابزارهای انفرادی تعاملی، انفرادی غیرتعاملی و گروهی و در حال حاضر برای مدیران حرفه ای در دو سطح مدیران پایه و میانی دانشگاه­ها و دانشکده های علوم پزشکی مورد استفاده قرار می­گیرند.